Agrias digitale dyrlægerådgivning er ikke kun en hjælpende hånd, hvis du oplever, at din kat måske er syg eller skadet. Nu kan du også booke tid til en adfærdsrådgivning. Perfekt til dig der har en frisk og rask kat, men som oplever nogle adfærdsmæssige udfordringer i hverdagen.

Hvad kan vi hjælpe med?

Vores adfærdsrådgiver kan både hjælpe dig med at forebygge adfærdsproblemer hos din kat og med at håndtere adfærdsproblemer, der allerede er opstået. Du kan læse en konkret case, hvor ejer har fået rådgivning om kradsen i sofaen og om aktivering af katten.

Forebyggende rådgivning

Forebyggelse er altid både nemmere og bedre end behandling – også når det handler om adfærd. Forebyggende rådgivning kan hjælpe dig med udfordringer vedrørende f.eks.:

Rådgivning vedr. eksisterende problemer

Vi hjælper også med råd og vejledning, hvis din kat allerede har udviklet et adfærdsproblem. Adfærdsproblemer kan f.eks. bestå i, at katten vækker ejeren om natten, at den bider ejeren under leg, at den er i konflikt med andre katte i hjemmet eller at den ikke bruger kattebakkerne.

Sådan gør du:

  • Download Agrias app i App Store eller Google Play.
  • Registrer dig selv og din kat i appen.
  • Åbn appen, scroll ned og vælg ”Adfærdsrådgivning, kat”.
  • Beskriv kort, hvad du gerne vil have rådgivning om.
  • Vælg, hvornår du gerne vil kontaktes.

Pris

299 kr. for 25 minutters rådgivning.

Din kats fysiske helbred hænger tæt sammen med dens adfærd

Adfærdsændringer hos din kat kan skyldes fysisk sygdom. Hvis din kat pludselig ikke længere bruger sine kattebakker, kan det skyldes en urinvejsinfektion eller andre sygdomme, som f.eks. diabetes, der får katten til at tisse mere end sædvanligt. Aggression kan f.eks. skyldes tandsmerter, gigt, bylder eller andre smerter. En kat, som vækker sine ejere om natten, kan lide af en stofskiftesygdom, der gør den mere aktiv end sædvanligt.

Din adfærdsrådgiver vil anbefale dig at få din kat undersøgt og behandlet hos dyrlægen, hvis adfærden kan skyldes fysisk sygdom. Når årsagen er fysisk sygdom, vil adfærdsrådgivning alene ikke løse problemet.

Hvordan foregår vores adfærdsrådgivning?

I dialogen med vores adfærdsrådgiver får du professionel rådgivning ud fra dit spørgsmål. Efter samtalen kan du i appen se rådgiverens stikord om, hvad du helt konkret kan gøre. Du kan dele stikordene med resten af familien og bruge dem som huskeliste.

Ved komplicerede problemer som f.eks. urenlighed og sociale konflikter mellem katte i samme hjem anbefaler vi en systematisk tilgang, hvor vi deler rådgivningen op i flere trin for at opnå det bedst mulige resultat. Din rådgiver oplyser dig om, hvad der er det bedste for netop dig og din kat

Agrias katteadfærdsrådgiver

Yvonne Thomsen er uddannet og autoriseret veterinærsygeplejerske og har en 2-årig, international efteruddannelse i katteadfærd fra International Society of Feline Medicine. Yvonne har arbejdet på dyreklinikker og dyrehospitaler, bl.a. som adfærdsrådgiver, i mere end 20 år. Hun har også været ”katteadvokat” på flere Cat Friendly Clinics. Yvonne er en aktiv foredragsholder og har skrevet utallige artikler om katteadfærd til magasiner, hjemmesider og sociale medier, bl.a. hos Kattens Værn.

Vores katteadfærdsrådgiver har mange års erfaring i at hjælpe katteejere med at løse adfærdsproblemer. Hun brænder også for at forebygge adfærdsproblemer hos kattene, f.eks. med transporttræning og ved sammen med ejeren at lægge skræddersyede planer for fremtidige ændringer i kattens miljø og rutiner.

Og så elsker Yvonne ganske enkelt katte og har selv haft kat hele livet.