Mange katte kommer ifølge Agria Dyreforsikring galt afsted i påsken, fordi de spiser ting, de ikke kan tåle. Det er især højtidens smukke blomster og dekorationer, som kan være et farligt bekendtskab for den nysgerrige kat.

Særligt bør katteejeren være opmærksom blomsterne, da flere af dem er giftige. Det gælder især alle former for liljeplanter, hvor den populære påskelilje, afskårne liljer (lilium) og dagliljer (hemerocallis) er blandt de blomster, der kan være livsfarlige for legesyge katte at spise af. Det forklarer Tine Antvorskov, direktør hos Agria Dyreforsikring.

Alle liljer og planteløg indeholder en plantesaft, som kan give irritationer og smerter i mund, svælg, øjne samt på huden for både dyr og mennesker. Hvis katten spiser af liljen, kan den få maveproblemer, da plantesaften irriterer kattens fordøjelsessystem. Sæt derfor påskeliljen uden for kattens rækkevidde i hjemmet i påskeferien.

Forgiftningssymptomer

Hos katte afhænger forgiftningsfaren af dyrets vægt og mængden af indtag. Ved forgiftning bør du være opmærksom på symptomer som opkast og diarré. Rysten og øget spytproduktion kan også være tegn på forgiftning. Derudover bør man være opmærksom på, om katten spiser og drikker som normalt og i det hele taget opfører sig, som den plejer.

Kontakt din dyrlæge, hvis din kat viser tegn på en forgiftning fx vedvarende opkastning eller diarré (især med blod), nedsat appetit eller øget tørst.

Påskepynt og påskefest

Flotte og farverige dekorationer skaber stemning rundt om i de danske hjem til påske, og de kommer især i spil, når der kommer gæster til påskefrokost. Den farverige udsmykning udgør også en fare for katten. Ofte vækker de mange fjer, bånd og farver dyrets nysgerrighed og jagtinstinkt, så de kommer til at spise af dekorationerne. Det kan give mavesmerter, og hvis ikke det spiste kommer ud på naturlig vis, kan det sætte sig fast i maven, og i værste fald må der en operation til for at få det ud.

Afslutningsvis er det en god idé at sørge for et sted i hjemmet, hvor katten kan være i fred, når der kommer gæster i påsken. Katten har behov for at kunne trække sig tilbage, når der kommer selskab i hjemmet, og dette bør imødekommes med et område, hvor der er ro og fred.