Hej Lisa, fortæl lidt om din baggrund

Jeg er uddannet dyrlæge fra Den Kongelige Veterinær- og Landbohøjskole i 2009 med en differentiering i mindre husdyrs sygdomme. Siden da har jeg arbejdet et par år i blandet praksis med hest og kvæg og fra 2011 udelukkende som smådyrsdyrlæge i praksis. Her har jeg blandt andet haft fornøjelsen af at opstarte og drive en større smådyrsklinik i Vestjylland. Denne solgte jeg i 2021 for at fokusere på nye eventyr i mit fag, og har nu, ved siden af mit arbejde hos Agria, egen mindre praksis i Herning.

Hvornår har I åbent i den digitale dyrlægerådgivning?

Dyrlægerådgivningen har åbent fra 07-24 alle dage. Dette giver en fantastisk fleksibilitet i forhold til de dyreejere, vi hjælper, da vi er tilgængelige langt størstedelen af døgnet.
Vi kan fx hjælpe dyreejere med en vurdering af, om det er nødvendigt at tage til akut dyrlæge, eller om det måske kan vente, til egen dyrlæge åbner igen dagen efter.

Hvordan forgår en digital dyrlægekonsultation?

Som dyreejer booker man en online konsultation via Agria-appen. Man kan vælge, om man ønsker en telefonopringning eller en videokonsultation. Jeg foretrækker en videokonsultation, da jeg på denne måde har mulighed for at se dyret, og sammen med ejeren ofte kan komme en problemstilling lidt nærmere ved at have noget visuelt at forholde mig til. Jeg ringer op til dyreejeren, når tiden for samtalen finder sted, og dyreejeren besvarer opkaldet via appen.

Jeg taler med dyreejeren i 8-10 minutter, og derefter skriver jeg en journal, som dyreejeren kan læse i appen.

Hvis dyret skal henvises til en dyrlæge, kan jeg være behjælpelig med at finde en dyrlæge, der er tæt på, eller en der har speciale i netop det problem, som dyret har.

Kan man forberede sig på noget inden mødet?

Ja, det er godt, hvis man kan give en god og fyldestgørende beskrivelse af, hvorfor man booker en tid. Hvad er problemet? Hvor lang tid har det stået på? Symptomer? Og ofte kan det også være en fordel, hvis man fx har haft mulighed for at tage en temperatur på kæledyret, hvis dette er relevant.

Som dyrlæge, savner du ikke at kunne røre ved dyrene?

I min funktion som vagtdyrlæge ved Agrias digitale dyrlægerådgivning kan jeg, i nogle situationer, godt mangle at kunne undersøge dyret klinisk. Simpelthen for at føle, at jeg kan give den bedste rådgivning. Men modsat så giver denne begrænsning ofte anledning til en dybere samtale om problemet og symptomerne, som gør, at jeg i alle tilfælde har det bedste udgangspunkt for at lave en henvisning til den helt rigtige specialist på området, hvis dette er nødvendigt.

Kan du beskrive en typisk henvendelse?

Et godt eksempel på en henvendelse er, da et ægtepar henvendte sig, da de oplevede at deres hund slikkede meget på sine poter. Problemet havde stået på nogle uger, og de var meget i tvivl, om det var noget, der skulle tilses hos deres egen dyrlæge, og hvad det evt. kunne være. De bookede et videoopkald, og vi gennemgik hundens symptomer, og jeg kunne få lov at se, hvordan poterne så ud.

Hunden udviste klassiske symptomer på en potesvamp, der ofte kan behandles med potebade i en specialshampoo. Jeg havde mulighed for at rådgive omkring, hvilken shampoo de kunne prøve med, og hvordan de rent praktisk kunne gennemføre et sådan potebad på deres hund. Ejerne var superglade for at have noget konkret, de kunne prøve af inden et evt. besøg hos egen dyrlæge.

Hent Agrias app til iPhone

Hent Agrias app til Android