Der er forskellige teorier om, hvorfor heste får ”kissing spines”. Arvelighed er uden tvivl med i billedet, ligesom forkert belastning af ryggen under ridning.

Selv om røntgenbilleder viser, at en hest har denne lidelse, er det ikke sikkert, at den har smerter eller gener. Med hensigtsmæssig træning af ryggen og ved at sørge for, at hesten altid har den rette holdning, når den rides, kan man forebygge, at hesten i fremtiden kommer til at lide af ”kissing spines”.

Gode øvelser til træning af ryggen:

  • Tilbagetrædninger - Nu taler vi ikke om, at hesten skal træde ti skridt baglæns i en lige linje. I stedet handler det om, at træde et skridt tilbage med hesten til biddet og derefter straks ride frem igen. I det øjeblik, hesten tager det første skridt fremad, bruger den rygmusklerne. Det gælder om hele tiden at være eftergivende på tøjlen. Hvis hesten går over biddet, kan øvelsen gøre mere skade end gavn.

  • Klatretræning er vældig godt for hestens ryg. Men der er et problem. Det er nemlig godt at klatre opad, men ikke så godt at klatre ned. Hvis du har en rask hest, som du bare gerne vil træne for at forebygge, er det ikke noget større problem. Så kan du i stedet styrke bagpartens muskler på vej nedad ved at gøre holdt med jævne mellemrum på nedturen. Når du klatrer, skal du gøre det i skridt. Hesten skal sænke hovedet og gribe ordentligt fat.  

  • Arbejde med sænket hals – Når man får hesten til at gå med sænket hals, mens den stadig har bagparten godt inde under sig, bliver rygmusklerne styrket og strakt ud. Takket være ryghvirvlernes hældning –  hvor brysthvirvlerne peger fremad, mens lændehvirvlerne peger bagud – bliver rygmusklerne grundigt hvælvet, når hesten træder godt ind under sig med bagbenene, samtidig med at nakke og hals er strakt ud.  

  • Gymnastikspring – Helst med hesten løs og uden rytter. Det er mums for hestens ryg at springe en lille serie lave bomspring på 3 til 4 stykker. Hesten er nødt til at hvælve og løfte ryggen ved hvert spring.

  • Træning fra jorden – Hvis man har erfaring med at longere og i det hele taget arbejde med hesten i lange liner, kan denne type træning uden rytter være en god afveksling for heste med dårlig ryg. Hvis man ikke kan få hesten til at arbejde med den rette holdning og gå roligt og afslappet, skal man ikke kaste sig ud i træning fra jorden. I såfald kan der opbygges flere spændinger i ryggen end man slipper af med.