Mocca er en skinnende sort labrador på fire år. Hunden arbejder som servicehund hos Christina Davidsen, der bor i Rødovre. Christina har knogleskørhed og sidder i kørestol. Mocca lystrer mere end 50 kommandoer og kan eksempelvis tømme vaskemaskinen, samle ting op fra gulvet og hjælpe Christina af med sko og sokker.

Men Mocca er meget mere end en servicehund. Først og fremmest er hun Christinas gode ven og lyspunkt i hverdagen. Mocca giver Christina lyst til at stå op om morgenen, og hunden er en isbryder i mødet med andre mennesker, der måske er for generte til at henvende sig til Christina, fordi hun sidder i kørestol.

Servicehunden er nu kåret til hele Danmarks Dyrehelt af Agria Dyreforsikring og førende dyreorganisationer i Danmark.

Christina Davidsen er overrasket, da hun får overbragt den gode nyhed.

"Jeg er stolt af min Mocca. Hvor er det bare vildt, at hun vinder hovedpræmien, især når vi var oppe imod så gode konkurrenter," siger Christina Davidsen.

Fire dyr - der alle har været ugevindere - var nomineret til at blive konkurrencens samlede vinder og dermed hele Danmarks Dyrehelt. Mocca og familiehunden Valter fra Holbæk, der har reddet sin ejers datter, da hun faldt gennem isen, fik flest point af dommerpanelet og lå tæt - men Mocca trak det længste strå.

"For mig var Mocca næsten selvskrevet til at vinde, da hun dels løser en daglig opgave for sin ejer, men også er en fantastisk inspiration. Mocca er et lysende eksempel på, hvor meget dyr betyder i vores daglige liv, og hun burde kunne bane vejen for, at endnu flere mennesker med handicaps får et dyr til at hjælpe med hverdagen på den ene eller anden måde," siger Susanne Wehnert, der er formand for Jysk Racekatte Klub og med i konkurrencens dommerpanel.

Den vurdering er meddommer Jens Jokumsen, der er projektleder for familiedyr og internater ved Dyrenes Beskyttelse, enig i.

"Mocca er hele Danmarks Dyrehelt, for hun er det gode eksempel på, hvordan et dyr dagligt er en helt for sin ejer. Det var med stor glæde, at jeg læste Christinas historie, og der var ingen tvivl om, at Mocca fortjener denne pris. Mange får hjælp af hunde som Mocca, og det kan denne pris også være med til at sætte fokus på. Et stort tillykke til Mocca og Christina," siger han.

Christina Davidsen ved godt, hun er heldig ved at have Mocca ved sin side, og hun er taknemmelig for hunden hver dag. Men hendes tak går også i retning af Foreningen STH - Servicehunde til Handicappede, der står for at træne hunde til at kunne være en hjælp for handicappede i dagligdagen. Derfor har Christina også valgt, at Moccas pengepræmie på 20.000 kroner, der skal doneres til dyrevelgørenhed, skal gå til selvsamme forening.

Kåringen markerer afslutningen på en succesfuld kampagne, hvor Agria Dyreforsikrings hovedbudskab har været at huske at hylde kæledyrene for deres uselviske opførsel og gode gerninger i hverdagen.

Mere end 500 danskere har i de foregående uger delt sjove billeder og rørende historier om deres dyr på Facebook. Sonja Karaoglan, der er direktør i Agria Dyreforsikring, er overvældet over den store tilslutning.

“Jeg har læst hver eneste historie, og de har rørt mig dybt. Mange af historierne handler om, hvordan ensomme, fysisk eller psykisk syge får støtte og livsglæde af deres kæledyr. De firbenede familiemedlemmer rundt i de danske hjem gør virkelig en stor forskel, og derfor er det så vigtigt, at vi giver dyrene al den kærlighed og omsorg tilbage, som vi har mulighed for," siger hun.

Om konkurrencen:

Sammen med førende dyreorganisationer i Danmark og skuespiller Silas Holst gik Agria Dyreforsikring på jagt efter hele Danmarks Dyrehelt.

Det er nemlig på høje tid, at kæledyrene i Danmark bliver anerkendt for deres trofasthed og gode gerninger. Derfor har Agria Dyreforsikring lanceret en konkurrence, der kårer en dyrehelt om ugen i fire uger - og til sidst kårer Danmarks Dyrehelt.

Mere end 500 kæledyr er blevet tilmeldt konkurrencen af deres ejere. Dommerpanelet har fire uger i træk udvalgt en ugevinder ud af otte nominerede.

• Første ugevinder var Mocca, servicehunden fra Rødovre, der hjælper sin ejer, der har knogleskørhed.
  • Anden ugevinder var Max, en lille uldtot fra Ringsted, der gav Kathrine lysten til at blive genoptrænet, da hun som barn fik gigt.
  • Tredje ugevinder var kattene Zoe og Tikko fra Bramming, der højlydt advarede deres ejere om en defekt og ildelugtende ovn.
  • Fjerde ugevinder var familiehunden Valter fra Holbæk, der heltemodigt reddede sin ejers datter, da den lille pige var gået gennem isen.

Dommerpanel:

• Silas Holst, skuespiller, danser, dyreven og blogger på Silasholst.com.
  • Karina Ryborg, dyrlæge, Gråsten Dyrehospital.
  • Jens Jokumsen, projektleder for familiedyr og internater, Dyrenes Beskyttelse.
  • Lise Lotte Christensen, adfærdskonsulent, Dansk Kennel Klub.
  • Susanne Wehnert, formand, Jysk Racekatte Klub.
  • Sonja Karaoglan, direktør, Agria Dyreforsikring.

Præmier:

Ugepræmier:

• 5.000 kroner, der skal doneres til dyrevelgørenhed.

○   Mocca donerede til Foreningen Servicehunde til Handicappede.

○   Max donerede til Inges Kattehjem i Næstved.

○   Zoe og Tikko donerede til Tøstrup Kattehjem og Dyreværn.

○   Valter donerede til Fællesskabet for hjemløses dyr.

• Et års sygeforsikring til kæledyret.
  • Agria-præmiepakke til en værdi af 500 kroner.

Den store hovedpræmie:

• 20.000 kroner, der skal doneres til dyrevelgørenhed.
  • Agria-præmiepakke til en værdi af 1.000 kroner.
  • Fotosession for Danmarks dyrehelt og ejer med professionel fotograf.