Samson er en smuk brunmasket hellig birma på knap syv år. Han er indekat og bor i en lejlighed i Sydhavnen i København. Samson er - som mange katte - lidt en egoist, men han er også legesyg og glad for at putte.

I efteråret fik hans ejere en slem forskrækkelse, da Samson måtte akut på dyrehospitalet - og ved skranken på hospitalet fik de et spørgsmål, de ikke havde forberedt sig på: Hvad med betalingen?

Skulle vores dejlige kat leve eller dø?

Karina Ljungstrøm Nielsen har valgt at dele Samsons historie på Agria Dyreforsikrings Facebookside for katteejere, da hun gerne vil være med til at forhindre, at andre katteejere ender i hendes sted.

“Der mangler information til katteejere om sygeforsikring. Jeg er ikke i tvivl om, at vi ville tegne en sygeforsikring, hvis vi fik en killing i dag, og jeg vil anbefale det til alle, da jeg ikke vil ønske for nogen, at de skal havne i samme situation som os, hvor vi på få minutter skulle tage stilling til, om vores dejlige kat skulle leve eller dø,” siger Karina Ljungstrøm Nielsen.

Samson er langhåret og har fra tid til anden problemer med hårboller. Han kan blive lidt sløv, hvis en hårbolle irriterer i tarmene, men når den kommer op, bliver han hurtigt sig selv igen, fortæller Karina. Samson har altid adgang til kattebambus og bliver fodret med specialfoder.

En dag begyndte han dog at opføre sig usædvanligt hen over den første weekend i efterårsferien - han ville ikke spise og gik ikke på bakke. Mandag morgen var han rigtig sløv, og Karina kørte til dyrlægen. Her blev Samson behandlet med et afføringsmiddel, som Karina også fik med hjem sammen med besked om, at de skulle holde nøje øje med Samson det næste døgn.

Desværre forværredes Samsons tilstand, og han jamrede, så familien ikke var i tvivl om, at der var noget helt galt. Tirsdag morgen ringede de til dyrlægen igen, der henviste Samson til et dyrehospital.

På dyrehospitalet kunne dyrlægen hurtigt konstatere, at Samson var meget dehydreret og skulle indlægges, men før behandlingen kunne gå i gang, blev Karina og hendes mand udspurgt om betalingen.

“Det første, vi blev spurgt om på hospitalet, var, hvordan vi havde tænkt os med betalingen? Det var lige på og hårdt, og det kan jeg jo godt forstå fra deres side, men det kom bag på os på det tidspunkt. Samson er ikke sygeforsikret, så hvis han skulle behandles, skulle vi selv betale hele regningen,” siger Karina.

Karina og hendes mand var på intet tidspunkt i tvivl. Samson skulle selvfølgelig behandles - og det kunne kun gå for langsomt.

 

             Kun 11 procent af de danske katte er i dag sikret af en sygeforsikring
 

“Vi overvejede slet ikke, at han ikke skulle behandles. Men det var en ubehagelig situation at komme i. Hvad nu hvis regningen ville ende på 20.000 kroner? Hvor går grænsen for, hvor meget man vil betale? Det er helt umuligt at sige. Mange vælger desværre at få aflivet deres kat, hvis de ikke har råd til regningen. Og vi havde heller ikke pengene på stående fod, men vi kunne heldigvis få hjælp fra venner og familie,” fortæller Karina.

Kun 11 procent af de danske katte er i dag sikret af en sygeforsikring, det viser en markedsundersøgelse YouGov har lavet på vegne af Agria Dyreforsikring.

Samson blev indlagt, fik lagt drop og taget røntgenbilleder, blod- og urinprøver. Regningen endte på 8.000 kroner.

I dag har Samson det godt igen. Det blev aldrig konstateret, hvad han fejlede i efteråret, men da han kom hjem efter indlæggelsen, var han frisk igen og havde appetit.

“Jeg tror aldrig, jeg har været så glad for at se ham gå på kattebakke,” griner Karina.

Hun håber, at andre katteejere kan lære af Samsons historie.

“Vi ved nu, at det er den rigtige beslutning at tegne en sygeforsikring, når man får en killing. Og det vil vi anbefale til alle. Vi har simpelthen manglet information om forsikring, da vi fik Samson i sin tid. I dag har jeg fundet ud af, at en sygeforsikring kun koster knapt et par hundrede om måneden, så det kan slet ikke betale sig at lade være,” siger Karina.